آباد کردن دنیا و بهره برداری از رفاه و لذت، عبادت است

آباد کردن دنیا و بهره برداری از رفاه و لذت، عبادت است


- "نظرک فی عمارة الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج لان ذلک لا یدرک الا بالعمارة" (نهج البلاغه، نامه 53) مولا علی فرمود حکام به جای آنکه فقط برای گرفتن باج و خراج و فشار آوردن بر اقتصاد برنامه ریزی کنند بروند و به فکر توسعه [آموزش، صنعت، تجارت، تحقیقات و فن آوری] و آبادانی مملکت باشند.
ان الارض ارض الله و العباد عباد الله من احیا مواتا فهی له (فهو احق به)" (نهج الفصاحه، حدیث 1051 " ؛ سنن بیهقی، ج 6، ص 142) از پیامبر روایت شده آباد کردن دنیا آنقدر ارزشمند و مقدس است که خداوند می فرماید همه زمین ها مال من است مگر زمینی که کسی آنرا آباد کند که در اینصورت متعلق به او می‌شود! زیرا او سزاوارتر است.
- "لیس الزهد فی الدنیا تحریم الحلال و لا إضاعة المال" (اصول‌کافی، ج 5، ص 170) جایز نیست به بهانه زهد و پرهیزکاری فرصت‌ها و امکانات دنیائی که پیش می آید را ضایع کرد و بر خود یا دیگران محرومیت ایجاد نمود؛ بلکه باید استفاده و بقیه مردم را نیز بهره مند کرد.
- "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه" (بقره، 201) اسلام واقعی خواهان زندگی خوب و خوش در هر دو دنیاست و سعادت اخروی نباید ضد رفاه و آرامش در این جهان تلقی شود.
- "و لا تنس نصیبک من الدنیا" (قصص، 77) سهمی که خداوند برای لذت و بهره‌گیری از دنیا نصیب شما کرده را دور نیاندازید! ای مردم، فریب روحانیون سیاسی را نخورید و دنیای خود را فدای آخرت نکنید؛ از جوانی و نشاط خود برای تفریح، لذت، سرگرمی، پیشرفت و توسعه استفاده کنید؛ به طمع آینده ای بهتر خود را در امواج سهمگین فقر ناشی از رقابت های تسلیحاتی و... نیاندازید؛ بهره برداری از مواهب دنیوی حق شماست و آنقدر اهمیت دارد که در این آیات خداوند امر به آن کرده و از آنجا که هرگونه اطاعت از پروردگار عبادت و راه تقرب محسوب می‌شود پس پیروی از دستور او مبنی بر بهره برداری و لذت بردن از جوانی و زندگی نیز عبادت و راهی برای تقرب به درگاه باری تعالی می‌باشد.

اگر برای ساختن جهانی آباد و مرفه و رهائی از مرداب فقر که برایتان ساختند تلاش کنید از دیدگاه اسناد فوق محکوم نیستند؛ دنیا پرست علمای سیاسی و گردانندگان نظام هستند که دنیای ملت را خراب و ویران کردند؛ آنها در راستای اهدافی خیالبافانه و ماجراجویانه اقشار مردم را از نعمات الهی محروم و نسخه صبر عمومی و اقتصاد مقاومتی پیچیده اند؛ درحالی که خودشان در بهترین لذایذ نفسانی و شهوانی غوطه ورند!
Previous
Next Post »