زحل نیوز، کیوان کاظمینی بروجردی- بهانه خودروسازها برای جلوگیری
از کاهش تعرفه خودرو تا کنون به این دلیل بوده که اگر خودروهای با کیفیت خارجی با
بهای پایینتری به کشور وارد شود، دیگر کسی از خودروسازهای داخل خرید نخواهد کرد و
این کار، باعث از بین رفتن تولید و ضربه به صنایع تولیدی داخل خواهد شد.
به گزارش زحل نیوز به نقل از تابناک، سالهاست در کشور بحث
واردات خودرو و یا کاهش تعرفه آن برای رقابتی کردن بازار داخل در جریان است؛ اما هر
زمان بحث کاهش تعرفه واردات ـ چه از سوی مجلس شورای اسلامی و یا از سوی دولتها مطرح
شده ـ نخستین کسانی که با این کار مخالفت کردهاند، تولیدکنندگان داخلی بودند.
بهانه خودروسازها برای جلوگیری از کاهش تعرفه خودرو تا کنون
به این دلیل بوده که اگر خودروهای با کیفیت خارجی با بهای پایینتری به کشور وارد
شود، دیگر کسی از خودروسازهای داخل خرید نخواهد کرد و این کار، باعث از بین رفتن تولید
و ضربه به صنایع تولیدی داخل خواهد شد.
خودروسازیها همواره با حربه اینکه شاید واردات خودرو، باعث
از میان رفتن صنعت خودرو شود و با این کار نمیشود از تولید داخل حمایت کرد، مانع ورود
خودروهای خارجی به کشور هستند و به همین دلیل نیز هر زمان این بحث پیش کشیده شده است،
مقامت دولتی نیز همگام با تولیدکنندگان، مانع این کار شدهاند.
بنا بر این گزارش، اما گویا کار به همین جا پایان نمییابد
و تنها رقابت، موضوع بحث در این کار نیست، زیرا خودروسازها یکی از عمده واردکنندگان
خودرو خارجی هستند و بالا بودن تعرفه خودرو، افزون بر اینکه مانع رقابتی شدن این صنعت
در بازار خودرو میشود، باعث ایجاد سود کلان در فروش خودروهای وارداتی ـ که توسط خودروساز
شده است ـ نیز میشود.
پژو ۴۰۷
کیلیو ۴،
کپچر، چانگان cs۳۵،ای
۲، و برخی خودروهای دیگر که توسط
خودروسازیهای داخلی وارد کشور شدهاند، باعث گشتهاند که خودروسازیهای کشور از
سود کلان این بازار و از غافله واردات خودرو عقب نمانند.
البته بهانه خودروسازیها این است که سبد تولیدات و تنوع
محصولاتشان با این روش افزایش مییابد. این در حالی است که انتظار جامعه از خودروسازیها،
تولید خودرو داخلی و یا دستکم مذاکره و تعامل با خودروسازهای بزرگ برای تولید محصولات
با کیفیت در خاک کشور است.
رضا رحمانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره میگوید: باید
مطالب را از هم جدا ساخت. اینکه خودروسازها، خودرو تولید خارج را دست نخورده وارد
کشور کنند، درست نیست و ما با آن مخالف هستیم. باید خودروهای با کیفیت انتخاب شوند
و سپس تولید آن را با اشتراک این شرکتها در کشور آغاز کنیم.
این نماینده گفت: باید از روز اول دستکم ۵۰ درصد
قطعات محصول در داخل تولید شود. ما این کار را در کمیسیون نیز پیگیری میکنیم و به
این ترتیب، این کار تنها مختص ایرانخودرو و سایپا نیست؛ اما این دو خودروساز باید
بیشتر حواسشان را جمع کنند.
وی گفت: اعتقاد ما این است که واردات خودرو به کشور باید محدود
باشد و با شرایط و ضوابط خواصی صورت گیرد. همچنین به گونهای نباشد که ما فقط وارداتچی
خودرو باشیم و صرفا منتظر محصولات خارجی بمانیم.
در پایان باید گفت، آن گونه که از این سخنان برمیآید، خودروسازیهای
کشور به هر روش ممکن، در پی راهی برای درآمدزایی هستند و به این ترتیب، باید ـ چه
با بالا بردن بهای تولیدات داخلی یا کم و پولی کردن آپشنهایی خودرو و یا حتی واردات
خودرو ـ درآمد خود را بالا ببرند.