جشن بزرگ آبانگان، روز ستایش ایزد بانوی آب

جشن بزرگ آبانگان؛ در ستایش آبها؛ برابر با آبان روز از آبانماه ؛ دهم آبان ماه گاهنامه باستانی؛ و چهارم آبان در گاهنامه امروزی است.


در جشن آبانگان، پارسیان به ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانه‌ها، ایزدبانوی آب را نیایش میکنند. ایرانیان کهن آب را اشو و پاک (مقدس) میشمردند و هیچگاه آن را آلوده نمیکردند و آبی را که خیمهای(صفات) سه‌گانه‌اش (رنگ — بو — مزه) دگرگون میشد برای آشامیدن و شستشو به‌کار نمیبردند.

هرودوت می‌آورد :
 ایرانیان در میان آب ادرار نمی کنند، آب دهان و بینی در آن نمی‌اندازند و در آب روان دست و روی نمی شویند  …
استرابون جغرافیدان یونانی نیز می‌آورد:
 ایرانیان در آب روان، خود را شستشو نمی دهند و در آن لاشه، مردار و آنچه که نا پاک است نمی‌اندازند  …
در برگردان فارسی آثارالباقیه ابوریحان بیرونی میخوانیم :
...  آبان‌روز دهم آبان ماه است و آن را عید میدانند که به جهت همراه بودن دو نام، آبانگان میگویند. در این روز زَو، پسر تهماسپ، از سلسلۀ پیشدادیان به شاهی رسید، مردم را به کندن قناتها و نهرها و بازسازی آنها فرمان داد، در این روز به کشورهای هفت‌گانه خبر رسید که فریدون ، بیوراسب (ضحاک — آژی‌دهاک) را اسیر کرده، خود به پادشاهی رسیده و به مردم دستور داده است که خانه و زندگی خود را دارا شوند  …
در گفتار دیگری آمده است كه پس از هشت سال خشكسالی در ماه آبان باران آغاز به باریدن كرد و از آن زمان جشن آبانگان پدید آمد.
زرتشتیان نیز در این روز همانند سایر جشنها به آدریان‌ها (آتشكده‌ها) میروند و پس از آن برای گرامیداشت پایگاه ایزدبانوی آبها، به كنار جوی‌ها و جویبارها و کاریزها (=قناتها) رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا كه از آنِ آب و آبان است) كه موبد می خوانَد، اهورامزدا را ستایش كرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را كرده و پس از آن به شادی می پردازند.

میگویند اگر در این روز باران ببارد، آبانگان از آنِ مردان شده و مردان تن و جان خویش را به آب میسپارند و اگر بارانی نبارد، آبانگانِ زنان است و زنان آبتنی میكنند.

Previous
Next Post »