جشن بزرگ آبانگان؛ در ستایش آبها؛ برابر با آبان روز از آبانماه
؛ دهم آبان ماه گاهنامه باستانی؛ و چهارم آبان در گاهنامه امروزی است.
در جشن آبانگان، پارسیان به ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانهها،
ایزدبانوی آب را نیایش میکنند. ایرانیان کهن آب را اشو و پاک (مقدس) میشمردند و هیچگاه
آن را آلوده نمیکردند و آبی را که خیمهای(صفات) سهگانهاش (رنگ — بو — مزه) دگرگون
میشد برای آشامیدن و شستشو بهکار نمیبردند.
هرودوت میآورد :
…
ایرانیان در میان آب ادرار نمی
کنند، آب دهان و بینی در آن نمیاندازند و در آب روان دست و روی نمی شویند …
استرابون جغرافیدان یونانی نیز میآورد:
…
ایرانیان در آب روان، خود را شستشو
نمی دهند و در آن لاشه، مردار و آنچه که نا پاک است نمیاندازند …
در برگردان فارسی آثارالباقیه ابوریحان بیرونی میخوانیم :
...
آبانروز دهم آبان ماه است و آن
را عید میدانند که به جهت همراه بودن دو نام، آبانگان میگویند. در این روز زَو، پسر
تهماسپ، از سلسلۀ پیشدادیان به شاهی رسید، مردم را به کندن قناتها و نهرها و بازسازی
آنها فرمان داد، در این روز به کشورهای هفتگانه خبر رسید که فریدون ، بیوراسب (ضحاک
— آژیدهاک) را اسیر کرده، خود به پادشاهی رسیده و به مردم دستور داده است که خانه
و زندگی خود را دارا شوند …
در گفتار دیگری آمده است كه پس از هشت سال خشكسالی در ماه آبان
باران آغاز به باریدن كرد و از آن زمان جشن آبانگان پدید آمد.
زرتشتیان نیز در این
روز همانند سایر جشنها به آدریانها (آتشكدهها) میروند و پس از آن برای گرامیداشت
پایگاه ایزدبانوی آبها، به كنار جویها و جویبارها و کاریزها (=قناتها) رفته و با خواندن
اوستای آبزور (بخشی از اوستا كه از آنِ آب و آبان است) كه موبد می خوانَد، اهورامزدا
را ستایش كرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را كرده و پس از آن به شادی می پردازند.
میگویند اگر در این روز باران ببارد، آبانگان از آنِ مردان
شده و مردان تن و جان خویش را به آب میسپارند و اگر بارانی نبارد، آبانگانِ زنان است
و زنان آبتنی میكنند.