زحل نیوز- مجله فرانسوی «اگوئیست» از سال ۱۹۷۷ منتشر
می شود. تا امروز ۱۶ مجلد
از این نشریه به صورت تک جلدی یا دو جلدی منتشر شده است. در مجلد دوم شماره ی ۱۷ این
مجله که در تاریخ ۲۲ ژانویه
۲۰۱۵ توزیع
خواهد شد عکس کاملا برهنه ی گلشیفته ی فراهانی بر روی جلد منتشر خواهد شد.
موقعی که معرفی این شماره از اگوئیست را در سایت فیگاروی بانوان
دیدم بر خلاف بار اولی که عکس و فیلم نیمه برهنه ی او را دیده بودم چندان تعجب نکردم.
بسیاری از هنرها٬ از جمله هنر نقاشی٬ عکاسی٬ سینما٬ مجسمه سازی و حتی تئاتر٬ با برهنگی
زن رشد کرده اند و بسیاری از آثار درجه ی اول هنری٬ زنان برهنه را نشان می دهند. حتی
در ادبیات جهانی که با کلمات سر و کار دارد زنان برهنه در آن نقش دارند و این نقش٬
سالیان سال است که به عنوان بخشی از ادبیات پذیرفته شده است.
اما برهنه شدن گلشیفته به عنوان یک هنرمند ایرانی یا درست تر
بگوییم به عنوان هنرمندی که جمهوری اسلامی را برای دستیابی به هنر آزاد ترک کرده از
جنس و جنم دیگری ست. یعنی صرف نظر از سوژه ای به نام گلشیفته٬ ما با سوژه ای به نام
زن هنرمند ایرانی رو به رو هستیم.
برهنگی گلشیفته چه برای نمایش آزادی هنر باشد٬ چه نوعی هنر
اعتراضی٬ در جامعه ی بسته و سنت زده ی ما٬ واکنش های منفی بسیاری برخواهد انگیخت.
این برهنه شدن از نوع برهنه شدن علیا ماجده ی مصری نیست که
تنها جنبه ی سیاسی داشت. گلشیفته بر خلاف او٬ امروز در عالم هنر٬ فردی شناخته شده است
و کماکان مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی است.
شاید انتشار عکس برهنه ی گلشیفته٬ شیفتگان ولایی همچون حسن
عباسی را بر تئوری های متوهمانه ی خود مصر نماید اما این حق را از گلشیفته نمی توان
گرفت که راهی را که در پیش گرفته نپیماید و سنت های اجتماعی کشورش را بر آزادی های
پذیرفته شده درهنر جهانی ارجح داند.
اگوئیست در سال ۲۰۱۱ با شمارگان ۲۵۰۰۰ نسخه
منتشر شد. باید ببینیم روی جلد شماره ی آینده ی این مجله در چه تیراژی در سطح وب فارسی
منتشر خواهد شد.