مسیر جدید پناهجویان برای ورود به اروپای شمالی مسدود شد

زحل نیوز- کرواسی بسیاری از گذرگاه‌های مرزی خود را به روی پناهجویان بست. اسلوونی نیز از حرکت یک قطار حامل پناهجویان جلوگیری کرد. معاون صدراعظم آلمان تصریح کرد که بحران پناهجویی اتحادیه اروپا را با خطر بزرگی روبرو کرده است.


زحل نیوز به نقل از دویچه وله، مسیر ورود پناهجویان به شمال و غرب اروپا مسدود شده است. پس از آنکه مجارستان مرزهای خود را به روی پناهجویان بست، پناهجویان کوشیدند از طریق کرواسی و اسلوونی خود را به کشورهای مقصد (اتریش، آلمان و سوئد) برسانند.
حال این مسیر نیز به روی پناهجویان بسته شده است. دولت کرواسی اعلام کرد که به علت شمار زیاد پناهجویان مرز مشترک خود با صربستان را در شب پنج‌شنبه (۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور) بسته است.
وزارت کشور کرواسی تصریح کرد : «این اقدام تا اطلاع بعدی به قوت خود باقی می‌ماند.» در حال حاضر بسیاری از گذرگاه‌های مرزی میان صربستان و کرواسی بر روی پناهجویان بسته هستند.
دولت کرواسی دلیل این اقدام را کمبود امکانات برای نگهداری از پناهجویان اعلام کرد. به گفته وزارت کشور کرواسی در صبح چهارشنبه بیش از ۱۱ هزار پناهجو از صربستان به این کشور وارد شده‌اند.
وزیر کشور کرواسی تهدید کرد که اگر ورود پناهجویان به این کشور در ابعاد کنونی ادامه یابد، تمامی مرز مشترک خود با صربستان را خواهد بست. تا کنون تردد در بزرگراه بلگراد- زاگرب متوقف نشده است. به گفته مسئولان کرواسی این کشور قادر نیست روزانه پذیرای ۸ هزار پناهجو باشد.
مجارستان در روز سه‌شنبه تقریباً تمامی راه‌های ورودی را بر روی پناهجویان بست. پس از آن پناهجویانی که اغلب از کشور سوریه هستند، به سوی کرواسی و اسلووانی به حرکت در آمدند، تا از آنجا به اتریش و آلمان وارد شوند.
هم‌زمان دولت کرواسی از تدابیر صربستان نیز انتقاد کرد و خواهان آن شد که پلیس صربستان در کنترل پناهجویان فعال شود و از ورود غیرقانونی پناهجویان به کرواسی جلوگیری کند.

جلوگیری از حرکت قطار حامل پناهجویان در اسلوونی
دولت کرواسی پیش‌تر اعلام کرده بود که به پناهجویان امکان عبور ترانزیت از کشور خود را خواهد داد. اما حال اسلوونی نیز مجبور شده است که از ورود پناهجویان به این کشور جلوگیری کند.
پلیس اسلوونی در ایستگاه راه‌آهن مرزی "دوبووا" حرکت یک قطار با ۱۵۰ پناهجو را متوقف کرد. به گفته مقامات پلیس این افراد فاقد مدارک معتبر برای ورود به این کشور بوده‌اند.
این پناهجویان مجبور به بازگشت به زاگرب، پایتخت کرواسی شده‌اند. پلیس اسلوونی تصریح کرد که کنترل مرزهای خود را تشدید خواهد کرد. وزیر کشور اسلوونی نیز در روز چهارشنبه (۱۶ سپتامبر) گفت: «اجازه سفر به پناهجویان فاقد مدارک معتبر در تقابل با قوانین اتحادیه اروپاست
بنا به آخرین خبرهای رسیده کشورهای ترکیه، یونان و بلغارستان نیز کنترل بر حرکت پناهجویان را تشدید کرده و درصدد محدود کردن ورود پناهجویان به دیگر کشورهای اروپایی هستند.

"اروپا در خطر است"
زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور در مصاحبه‌ای با روزنامه "بیلد" که در روز جمعه (۱۸ سپتامبر) منتشر شده، اعلام کرد که بحران پناهجویی "خطر بزرگی" برای همبستگی در اتحادیه اروپا است.
وی هشدار داد که امکانات آلمان در زمینه پذیرش پناهجویان محدود است.
گابریل تصریح کرد که اتحادیه اروپا تنها یک اتحاد اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه کشورهای عضو دارای ارزش‌های یکسانی در زمینه "انسان‌دوستی و همبستگی" هستند.
وی افزود: « کسانی که حامل این ارزش‌های مشترک نیستند، نمی‌توانند در آینده انتظار کمک‌های مالی از سوی ما را داشته باشند. ادامه این وضعیت اروپا را با خطری بزرگ‌تر از بحران مالی یا بحران یونان مواجه خواهد کرد
وزیر اقتصاد آلمان گفت: «تقسیم عادلانه پناهجویان در کشورهای اروپایی ضروری است. آلمان توانایی پذیرش شمار زیادی از پناهجویان را دارد، اما قادر به نگهداری همه آنان نیست. به همین دلیل کشورهای اروپایی باید همکاری کنند

گابریل در پایان تصریح کرد پناهجویانی که به دلایل اقتصادی و از کشورهای امن به آلمان آمده‌اند از سوی این کشور پذیرفته نخواهند شد.
Previous
Next Post »