ارسال گزارش محرمانه بنزین به دولت: بنزین‌های وارداتی هم مشکل دارند

زحل نیوز، کیوان کاظمینی بروجردی- معاون سازمان ملی استاندارد از ارسال گزارش کیفیت بنزین‌های داخلی و وارداتی به هیات دولت به صورت محرمانه خبر داد و گفت: هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی مشکل کیفیت دارند.


به گزارش زحل نیوز به نقل از مهر، وحید مرندی مقدم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به ارسال گزارش محرمانه سازمان ملی استاندارد به هیات دولت در خصوص کیفیت بنزین، گفت: گزارش بنزین ارسال شده اما نتیجه آن، محرمانه است و اگر چه به صورت کلی بنزین به لحاظ کیفی وضعیت بدی ندارد اما باید گفت براساس این گزارش، هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.
معاون سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسش مهر افزود: براساس مصوبه دولت، وزارت نفت تا پایان سال ۹۳ باید بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، کرج، قم، اراک و مشهد توزیع می کرد که هم اکنون توزیع این نوع بنزین در ۶ کلانشهر صورت گرفته ولی در شیراز و قم هنوز توزیع بنزین یورو ۴ آغاز نشده است که البته وزارت نفت قول داده تا در شش ماه باقیمانده از سال ۹۳ به تعهد خود عمل کند.
به گفته مرندی مقدم، هم اکنون دنیا به سمت ارتقای بنزین یورو ۵ به یورو ۶ رفته است، بنابراین اگر چه ارتقای بنزین یورو ۲ به یورو ۴ کار بسیار سختی بود اما وزارت نفت این کار را انجام داد و به نظر می رسد از ابتدای سال ۹۴ باید برای توزیع بنزین یورو ۵ برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: البته تبدیل بنزین یورو ۴ به یورو ۵ و ۶ به سختی تبدیل یورو ۲ به یورو ۴ نیست اما انتظار می رود وزارت نفت در سال ۹۴ مطابق با مصوبه دولت بنزین یورو ۴ را در کل کشور توزیع کرده و به سمت تولید یورو ۵ برود.
مرندی مقدم در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر نامه رئیس سازمان ملی استاندارد به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تعویق سپردن مسئولیت کنترل کیفی بنزین به این سازمان گفت: تفاهم نامه ای در گذشته با وزارت نفت منعقد شده بود که کنترل بنزین از سوی این وزارتخانه انجام شود، چرا که تجهیزات آزمایشگاهی لازم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار نداشت اما امروز آزمایشگاه‌ها تکمیل شده و البته از تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نیز استفاده خواهند کرد.
وی افزود: البته یک آزمایشگاه بسیار مجهز در هرمزگان راه اندازی شده و نواقص آزمایشگاه خوزستان به زودی برطرف و تکمیل خواهد شد، ضمن اینکه مناقصه تاسیس یک آزمایشگاه دیگر در کرج نیز برگزار شده است که امیدواریم به زودی بتوانیم این آزمایشگاه را راه اندازی کنیم.
مرندی مقدم ادامه داد: پیشنهاد خود را برای دریافت مسئولیت کنترل کیفی بنزین به شورای عالی استاندارد ارائه داده ایم و در دستور کار این شورا قرار گرفته است اما منتظریم تا جلسه این شورا برگزار شود.
وی تاکید کرد: هم بنزین‌های تولید داخلی و هم بنزین‌های وارداتی براساس آزمایش‌های انجام شده دچار مشکل شدند، این در حالی است که در گذشته بنزین‌های وارداتی برای پایین آوردن عدد اکتان، با بنزین‌های داخلی مخلوط می‌شدند تا بتوان ویژگی‌ها را به حد مطلوب رساند اما هم اکنون با تولید کیفی بنزین در پالایشگاه‌های همچون شازند، کیفیت مناسب تر شده و عدد اکتان بنزین از ۹۵ به ۹۰ رسیده است.

معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: واحدهایی که وزارت نفت برای تولید بنزین یورو ۴ طراحی کرده است، واقعا بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می کنند.
Previous
Next Post »