مخالفت های غیر مستقیم قرآن و سنت با احکام بیرحمانه و قضات و دادستانهای بدون مجوز و شقی

مخالفت های غیر مستقیم قرآن و سنت با احکام بیرحمانه


توضیحات شفاهی و تلفنی آیت الله بروجردی: "نکته بسیار مهمی که امروز خیلی از فقها و قضات [مانند مکارم شیرازی، مصباح یزدی، نوری همدانی و دادستان‌ها و قضات ولی فقیه چون محمد سلیمی و علی رازینی و...] آنرا نادیده می گیرند این است که اگر اسلام حامی مجازاتهائی مثل سنگسار و اعدام و شلاق و زندان بود به جای اینکه مانع تراشی کند راهش را باز می کرد؛ به جای آنکه لایه هائی از مقیدات و شروط را در برابرش لیست کند آنرا سهل و هموار می کرد؛ اگر اسلام دنبال سنگسار و اعدام و زندان بود نمی گفت فقط امام عادل اجازه قضاوت دارد؛ اگر اسلام دوست دار این کیفرها بود نمی گفت قضاوت مخصوص پیامبران و کسانی که از آنها دستخط [و حکم] دارند می باشد.
ضمن آنکه، این همه آیات و روایات ترحم و تخفیف که به خداوند نسبت داده شده پس چه می شود؟ اگر بپذیریم که پروردگار، حکم کیفرهای سنگین را صادر کرده، خوب همان خدا نیز فرمان عفو و تخفیف و رحم را نیز ابلغ نموده؛ چطور می‌شود عده ای فقط بخشی از اسناد دینی را ملاک قرار می دهند؟
اینها که به خود اجازه مجازات [کردن] دیگران را می دهند، یا اینجور سنگدلی ها را تایید می کنند در الفبای عدالت درجا زده اند! اینها حرف های خودشان را می‌زنند و ربطی به اسلام ندارد؛ قبلی ها هیچ کدام اینگونه نبوده اند [هیچ کدام از فقها و مجتهدین تاریخ تشیع تا قبل از انقلاب خمینی، حامی مجازاتهای سنگین فقهی نبوده‌اند. ]

قضات و دادستانهای بدون مجوز و شقی
امام صادق فرمود زمانی که امیرالمومنین دادرسی را به شریح قاضی واگذار کرد با او شرط نمود که بدون عرضه به امام و تایید ایشان، حکمی را اجرا نکند! "لما ولى امیرالمومنین علیه‌السلام شریحا القضاء اشترط علیه الا ینفذ القضاء حتى یعرضه" (دعائم الاسلام، ج 2 ، 534 جامع احادیث شیعه بروجردی، ج 30 ، ص 74.)
شریح قاضی به ادبیات امروزی ها رئیس قوه قضائیه بود ولی امیرالمومنین با توجه به شناختی که از او داشت عزلش نمود؛ بعدا تحت فشارها و جار و جنجال‌ها او را دوباره برگرداند؛ ایشان به او فرمود بر مسندی تکیه زده ای که سه گروه می‌نشینند: پیامبران، یا وصی آنها و یا اشقیا! "قد جلست مجلسا لا یجلسه الا نبیا او وصی نبی او شقی" (من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق، ج 3، ص 5؛ جامع احادیث شیعه بروجردی، ج 30، ص 106)
لفظ شقی ضد سعید و نیک و سربلند است و به معنای بدکار و پست و بدبخت می باشد. بنابراین علم قضاوت با درس خواندن در حوزه ها و فقیه و مجتهد شدن به دست نمی آید؛ اگر جز این بود روایت واضح و شفاف مذکور به شکل فوق بیان نمی شد و به جای آن مثل می فرمود علما و فقها هم می توانند قاضی شوند؛ در روایت بسیار معروف دیگری از امام صادق نیز آمده است که از قضاوت و دادرسی بپرهیزید که این منصب متعلق به امامی عادل در حد پیامبر یا وصی او می باشد! "اتقوا الحکومة انما هى للامام العالم بالقضاء العادل فى المسلمین نبى او وصى نبى" (اصول کافی، ج 7، ص 406.) به این ترتیب، دادستان‌ها و قضات منصوب ولی فقیه که در صدور و اجرای احکام سنگینی چون زندان، شلاق، قطع اعضای بدن، پرتاب از بلندی، اعدام و ... مشارکت دارند، طبق فتوای رهبران آسمانی این مذهب، یعنی امیرالمومنین و امام صادق محکوم و مجرمند و بدانند که محاکمات سختی در انتظارشان می باشد!
توضیحات بیشتر گردآورندگان: روایات بالا در ده ها کتاب فقهی و روائی و تفسیری آمده و اینها سخن آیت الله بروجردی مبنی بر اینکه علمای شیعه تا قبل از انقلاب خمینی به اجرا یا حمایت از شلاق و زندان و اعدام معروف نبودند را تقویت می‌کند؛ نام چند اثر مشهور که روایت سوم فوق، در آنها آمده: جلد 3 از کتاب من لا یحضره الفقیه از شیخ صدوق؛ جلد 6 از کتاب تهذیب الحکام شیخ طوسی؛ جلد 16 از کتاب وافی از فیض کاشانی؛ جلد 1 از کتاب فصول المهمه و جلد 27 از وسائل الشیعه از شیخ حر عاملی؛ کتاب قضا و شهادات از شیخ انصاری؛ جلد 30 از کتاب جامع احادیث شیعه از مرجع بزرگ تشیع آیت الله طباطبائی بروجردی؛ جلد 1 از کتاب موسوعه از مرجع مشهور آیت الله سید ابوالقاسم خویی؛ جلد 25 از کتاب فقه الصادق از آیت سید صادق روحانی و ...

سوال: تکلیف دستگاه قضا چه می شود؟
پاسخ شفاهی و تلفنی آیت الله بروجردی به این سوال که تکلیف دستگاه قضا چیست؟ "من نمی گویم دستگاه و تشکیلات قضائی بطور کل تعطیل شود عملا در دنیای امروز چنین چیزی ممکن نیست؛ بلکه یادآور می شوم که این منصب، بسیار حساس و خطیر است؛ به این سادگی ها نیست که کسی درس فقه و قضا بخواند و بعد دگراندیشان را مجرم و محارب بنامد و با قاطعیت برای مردم حکم زندان و اعدام ببرد!

 اقل کاری که برای همسوئی با اسناد مربوطه [روایت فوق و اسناد مشابه آن] می توان کرد آن است که اجرای "حدود" تعطیل گردد؛ در تعزیرات نیز حبس و تنبیه بدنی کنار گذاشته شود؛ منتقدین و مخالفین عقیدتی سیاسی نیز تحت هیچ شرایطی بازخواست و محاکمه نشوند."
Previous
Next Post »