واکنش بازاریان به ادعاهای اخیر روحانی؛ رونق بازار یک شعار است

زحل نیوز، کیوان کاظمینی بروجردی- اگرچه رئیس‌جمهور بار دیگر اعلام کرده اقتصاد ایران از رکود خارج شده و در ابتدای جاده رونق اقتصادی قرار گرفته اما کسبه بازار و کاسبان جزء می‌گویند که هنوز منتظر رونق کسب و کار هستند.


به گزارش زحل نیوز به نقل از ابتکار، احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می‌گوید: متاسفانه باید اعلام کرد که تحولی در واحدهای کوچک و متوسط صنعتی مشاهده نمی‌شود؛ همان‌طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اعلام می‌کند ۱۲ هزار واحد صنعتی ورشکسته شده‌اند و تولید آن‌ها خوابیده است.
یکی از عمده فروشان خیابان مولوی نیز می‌گوید: خبری از خروج از رکود نیست و به نظر می‌رسد که رونق بازار، تنها شعاری است؛ شاید هم دربخش‌های دیگری اتفاق افتاده باشد، ولی حداقل در بازار تهران که مرکز تعاملات اقتصادی کشور به نوعی به شمار می‌رود، خبری از رونق اقتصادی نیست.
وی افزود: همه ساله خریدهای عمده مغازه‌داران از آذرماه برای ایام پایانی سال به مرور آغاز می‌شد، اما متاسفانه اکنون هیچ خبری نیست.
یکی دیگر از عمده فروشان بازار بزرگ تهران می‌گوید: به هرحال خرید و فروش در بازار به تناسب انجام می‌شود، اما به طورقطع، مغازه داران از آن راضی نیستند، مثلا اگر درگذشته اجناس با چک و به صورت اقساطی میان کسبه فروخته می‌شد، اما اکنون که نقدینگی کم است، هیچ کس حاضر نیست که به این صورت کار کند و به نوعی نااطمینانی در بازار به وجود آمده است.
او می‌گوید: خروج از رکود را هنوزحس نمی‌کنیم، چرا که مردم باید خرید کنند و چرخ تولید و فروش بچرخد، اما به نظر نمی‌رسد که رونق اقتصادی در راه باشد، چراکه به هرحال ما کسبه عمده فروش، آثار آن را قبل تر از مردم در بازار حس می‌کنیم، اما اکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
این کاسب بازار بزرگ تهران می‌گوید: رکود همچنان هست و بسیاری از مغازه داران در برخی ساعات روز، بیکار درمغازه‌های خود می‌نشینند و منتظرهستند تا یک مشتری به آن‌ها مراجعه کند، درحالی که در مقاطعی در سال‌های قبل، حتی کاسبان وقت خوردن یک چای را هم در روز کمتر به دست می‌آوردند.
یکی دیگر از کسبه بازاربزرگ رضا می‌گوید: توان همیشگی خرید از سوی مردم در بازار وجود ندارد و کاسبی هم رونق چندانی ندارد، درحالی‌که دولت می‌گوید خروج از رکود صورت گرفته، به نظرم این طور نیست.

وی می‌افزاید: اکنون برخی از صاحبان مغازه که در سال‌های گذشته فعال بودند، به دلیل کسادی بازار ترجیح دادند مغازه‌های خود را بسته نگه دارند تا حداقل مالیات ندهند و پول خود را به بانک‌ها برده اند و دارند از سود آن استفاده می‌کنند. این درحالی است که به نظر نمی‌رسد اوضاع به این زودی‌ها هم به رونق اقتصادی منجر شود، چراکه پول دست مردم نیست که بخواهند خرید کنند و تولید و بازار را رونق دهند.
Previous
Next Post »