پس از روغن پالم و خمير مرغ؛ اين بار شربت ذرت

زحل نیوز- هنوز پس لرزه های استفاده از روغن پالم در صنايع لبنی و خمير مرغ در فرآورده های گوشتی فراموش نشده که انتشار اخبار استفاده از شربت ذرت به عنوان شيرين کننده جايگزين در شيرينی سازی، نگرانی ها در مورد سلامت استفاده از مواد اوليه در صنعت غذايی را افزايش داده است.


زحل نیوز به نقل از ايرنا، استاديار گروه تحقيقات سياست گذاری علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی گفت :مصرف شربت ذرت که درصنعت شيرينی سازی مورد مصرف قرار می گيرد، به دليل فروکتوز بالا باعث افزايش توليد تری گليسيريد و چربی در بدن می شود که خطر بروز بيماری های قلبی عروقی را افزايش می دهد.

شيرينی هايی که قلب و کبد را تهديد می کنند
دکتر مرجان عجمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ايرنا افزود :شربت ذرت با فروکتوز بالا در صنعت مواد غذايی و عمدتا شيرينی و کيک سازی به عنوان جايگزين شکر استفاده می شود. اين ماده ترکيبی از فروکتوز گلوکز است و در توليد انواع فراورده های غلات، نان، شيرينی، مربا و انواع نوشيدنی های شيرين کاربرد دارد.
وی اضافه کرد : مقدار فروکتوز و گلوکز در شکر معمولی (سوکروز) با هم برابر است اما در شربت فروکتوز ذرت، ميزان فروکتوز بسيار بالا است .
عجمی با بيان اينکه مقادير زياد فروکتوز سبب شيرين تر شدن شربت ذرت و غذاهای فرآوری شده با آن می شود اضافه کرد :شکر در هر شکل می تواند به سلامتی آسيب برساند، و مصرف بالای آن در افزايش خطر ابتلا به بيماری های قلبی، چاقی، زوال عقل، نارسايی کبد و سرطان نقش دارد.
به گفته وی همچنين مصرف شکر خطر پوسيدگی دندان را افزايش می دهد. بنابراين توصيه می شود مصرف شکر به کمتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه کاهش يابد.
متخصص تغذيه اظهار کرد : بررسی ها و تحقيقات مختلف نشان می دهد که افزايش ميزان مصرف شربت فروکتوز ذرت در مواد غذايی درسراسر جهان می تواند يکی از دلايل رشد سريع و اپيدمی شدن چاقی و ديابت نوع ۲ باشد که سبب افزايش هزينه های بخش سلامت ودرمان می شود.
عجمی ياد آور شد: دريافت نوشيدنی های شيرين در دهه های اخير روند رو به رشدی داشته است به گونه ای که از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰، اين دريافت پنج برابر شده است.
متخصص تغذيه اظهار کرد :مطالعات نشان داده است مصرف نوشيدنی های شيرين و فرکتوز بالا باعث افزايش چاقی و اضافه وزن می شود و به دنبال آن خطر ديابت، بيماری های قلبی، سندروم متابوليک، فشار خون و چربی خون افزايش می يابد. همچنين در مردان می تواند باعث ايجاد نقرس شود.
وی اضافه کرد : در تحقيقات دراين زمينه مشخص شده است که اگر چه سطوح انسولين با فروکتوز مختل نمی شود، اما فروکتوز می تواند مقاومت به انسولين ايجاد کند. چنين مقاومتی زمانی اتفاق می افتد که بدن حساسيت خود را نسبت به انسولين از دست داده، و باعث فعاليت بيشتر پانکراس برای توليد مقادير بيشتر هورمون شود.
استاديار گروه تحقيقات سياست گذاری علوم تغذيه گفت : فرکتوز در کبد متابوليزه می شود و به راحتی به پيش سازهای چربی تبديل می شود. بنابراين افزايش مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا با ليپوژنز و افزايش توليد تيری گليسيريد و چربی در بدن همراه است و چربی های احشايی را افزايش می دهد که آن نيز با افزايش خطر بيماری های قلبی عروقی همراه است.
متخصصان تغذيه همواره بر کاهش ميزان مصرف غذاهای چرب و شيرين تاکيد دارندکه از مصرف بيش از اندازه اين مواد در برسبد غذايی افراد خودداری شود.
عجمی با بيان اينکه در اغلب شيرينی فروشی ها از شربت ذرت که نوعی قند است برای شيرين کردن استفاده می شود گفت: اين اقدام سبب می شود که افراد در معرض خطر ابتلا به سندروم متابوليک و بيماری کبد چرب قرار گيرند و بنابراين بايد نسبت به اصلاح اين روش در پخت شيرينی ها اقدام شود.
اکنون در برنامه های آموزشی شيرينی پزی شربت ذرت يکی از اقلام پايه اين رشته قرار دارد.

فست فودها و شيرينی فروشی ها شلوغ، بيماری های قلبی عروقی و کبد چرب بالا
پيشتر آزيتا حکمت دوست عضو کميته علمی نخستين کنگره بين المللی تغذيه ايران نيز گفته بود: حدود ۳۰ درصد جمعيت کشور به بيماری کبد چرب غير الکلی مبتلا هستند که اين آمار نگران کننده است.
وی تغيير سبک زندگی از قبيل کم تحرکی، گرايش به مصرف غذاهای آماده و چرب و شيرين را از عمده علل ابتلا به بيماری کبد چرب غير الکلی درايران دانست.
به گفته حکمت دوست، تغيير سبک زندگی مربوط به روند صنعتی شدن جامعه ايران نيز هست تا جايی که آمار مبتلايان به بيماری کبد چرب غير الکلی در کشور هم اينک همپای کشورهای غربی است.
اين متخصص تاکيد کرد: با وجود هشدار متخصصان تغذيه مبنی بر کاهش ميزان مصرف غذاهای چرب و شيرين، متاسفانه شاهديم نه تنها فست فودی ها که شيرينی فروشی ها هم همچنان شلوغ است.
حکمت دوست مصرف شيرينی را يکی از عوامل ابتلا به کبد چرب دانست و گفت:اکنون شيرينی فروشی ها به جای شکر بيشتر از شربت ذرت که دارای نوعی قند است که فرد را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابوليک و بيماری کبد چرب قرار می دهد، استفاده می کنند.
به گفته وی، ابتلا به بيماری کبد چرب به غير از موارد فوق خطر بيماری های قلبی، عروقی از قبيل تصلب شرايين (گرفتگی عروق قلبی) و نارسايی قلب و عروق را به همراه دارد.

شربت ذرت چيست
شربت فروکتوز غنی شده محصولی است که از فرآوری مواد اوليه مختلفی مانند آرد ذرت،آرد گندم و سيب زمينی بدست آمده و در کنار محصولاتی مانند نشاسته و گلوکز توليد می شود .
از اين شربت اگرچه به عنوان شيرين کننده طبيعی به جای شکر در انواع غذاهای فرآوری شده نام برده می شود، مانند صنايع نان و شيرينی، نوشابه ها، انواع کنسروها وبستنی ها ، اما به گفته محققان علوم تغذيه اين ماده با فروکتوز بالا می تواند همان اثرات منفی شکر در بدن را داشته باشد. شربت ذرت از سال ۱۹۸۳ در فهرست سازمان غذا و داروی آمريکا قرار گرفت و با نام صنعتی
(HFCS)  با درجات مختلف به عنوان پديده ای در صنعت شيرين کننده ها به ثبت رسيد.
به طور کلی سه نوع HFCS وجود دارد: ۴۲، ۵۵ و ۹۰ درصد که هر کدام مصارف متفاوتی دارند:
HFCS ۴۲ در صنايع کيک و شيرينی و غذا های کنسروی استفاده می شود.
HFCS ۵۵ در نوشيدنی های انرژی زا و دسر های يخی به کار برده می شود.

HFCS ۹۰ در مواردی استفاده می شود که مقدار کمی شيرين کننده برای رسيدن به شيرينی معمول لازم باشد که آن را با نام “محلول فوق شيرين” نيز می شناسند.
Previous
Next Post »