فتوای آیت الله صانعی: ایجاد محدویت برای اینترنت، تضییع حقوق مردم است

زحل نیوز- آیت الله صانعی فتوا داد: استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنین دخالت هایی گردد.


زحل نیوز به نقل از کلمه، آیت الله العظمی یوسف صانعی، از مراجع تقلید نواندیش حوزه، در فتوایی اعلام کرد که ایجاد محدودیت برای ابزارهای ارتباطی همچون اینترنت، دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست ونمی توان به بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی، چنین دخالت هایی را مجاز دانست.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه فقیهی مثل محقق حلی (صاحب کتاب شرایع الاسلام) با فرض اینکه فروشنده می داند خریدار می خواهد از انگور شراب بسازد هم این معامله را حرام ندانسته و مکروه دانسته، تصریح کرد: چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد، حکم به حرمت نمود؟
در متن استفتایی که از آیت الله صانعی پرسیده شده، آمده است:
بسمه تعالی؛ محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی) با سلام و احترام؛
با توجه به اینکه بسیاری از محققین و پژوهشگران جهت تحقیقات علمی از اینترنت استفاده می کنند و سرعت پایین اینترنت باعث اتلاف وقت و عمر افراد می گردد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از اتلاف وقت این افراد را داشته باشد آیا به صرف بیم استفاده نامطلوب و ناصواب بعضی از افراد از اینترنت می توان آن را محدود کرد. با تشکر
این مرجع تقلید نواندیش نیز در پاسخ آورده است:

استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنین دخالت هایی گردد، و چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می داند خریدار از آن انگور شراب می سازد. آری اگر غرض در بیع و شراء استفاده حرام باشد و یا مبیع مثل اصنام باشد که یادآور کفر و شرک است، بحث دیگری می طلبد.


Previous
Next Post »