تخلف ۱۴۰۰میلیارد تومانی دانشگاه‌ آزاد در دوران دولت احمدی نژاد

زحل نیوز- هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ باز هم دولت قبل و باز هم تخلفی دیگر. روز گذشته حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه پرونده‌هایی با رقم ۱۴۰۰میلیارد تومان از مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد در محاکم حقوقی وجود دارد، گفت: وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضایی به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده، رسیدگی کنیم.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مساله امانتداری، صداقت، شفافیت و جلوگیری از هدررفت منابع در دانشگاه آزاد شدیدا مورد توجه است، اظهار کرد: دو عنصر در امر بازرسی و حسابرسی دانشگاه آزاد بسیار مهم است. امر اول صیانت از اموال دانشگاه و مصرف آنها درجهت برنامه‌های مصوب و دیگری اجرای برنامه‌های دانشگاه در چارچوب آیین‌نامه مالی دانشگاه است و دانشگاه آزاد روی این موارد بسیار حساس است زیرا خانواده‌های دانشجویان که اکثر آن‌ها از خانواده‌های متوسط هستند، اعتباری را برای تحصیل فرزندان خود پس‌انداز کرده‌اند که نباید صرف برنامه ناحق شود.
وی با اشاره به بازرسی واحدها در دوره‌های قبل، اظهار کرد: نسبت به دوره مشابه مدیریت قبلی که ۱۸ یا ۱۹ واحد بازرسی و حسابرسی شد، در این دوره بیش از ۱۹۰واحد مورد بازرسی و حسابرسی قرار گرفته است و هدف از این بازرسی برقراری نظم و انضباط مالی در دانشگاه بوده است. اکنون حدود شش‌هزار میلیارد تومان بودجه داریم که در ۴۰۰واحد پراکنده است و باید مراقبت شود. در همین راستا افرادی که خلاف اداری، مالی و… انجام داده‌اند، قراردادهایی منعقد کرده‌اند که به زیان دانشگاه بوده، مدارک تقلبی صادر کرده‌اند، شناسایی شده و برخی از آنها برکنار شده و در زندان هستند.
رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه حق دانشگاه باید طبق قانون و اساسنامه وصول شود، افزود: پرونده‌هایی با رقم ۱۴۰۰میلیار تومان از مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد در محاکم حقوقی وجود دارد. برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده‌اند و ما از آنها شکایت کرده‌ایم. برخی اشخاص هم از دانشگاه مطالبه دارند و علیه ما شکایت کرده‌اند.
دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف‌نظر نشده است زیرا وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضایی، به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده است رسیدگی کنیم. میرزاده در ادامه درمورد اینکه برخی افراد دانشگاه آزاد را متهم به زمین‌خواری می‌کنند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد موافقان و مخالفان زیادی دارد، برخی از مخالفان اطلاعی از فعالیت‌های ما ندارند و تحت تاثیر مخالفانی قرار می‌گیرند که هر کار خوبی انجام دهیم باز هم ایراد می‌گیرند. باید گفت از مهر ۹۲ تا کنون یک آجر خلاف مقررات شهرسازی و محیط‌زیستی جا‌به‌جا نشده و هر آنچه در دست اقدام است در چارچوب محیط‌زیست و مقررات است و هیچگونه تصرفی در ارتفاع ۱۸۰۰ به بالا انجام نشده است.

چه شد که چنین شد؟
اکنون شاید بتوان دلیل اصلی اصرارها از سوی برخی برای مدیریت دانشگاه آزاد را دانست البته آنچه مطرح می‌شود تنها یک گمانه است و لا غیر .
از زمانی که کامران دانشجو بر کرسی مدیریت دانشگاه آزاد نشست و جاسبی دیگر نقشی نداشت هر از گاهی زمزمه‌های تخلفاتی در این دانشگاه شنیده می‌شد که بزرگانی مانند آیت‌ا… هاشمی و سیدحسن خمینی که از هیات موسسان این دانشگاه بودند، ترجیح می‌دادند که سکوت کرده و بگذارند دستگاه‌های نظارتی به این تخلفات رسیدگی کنند.
از زمان روی کار آمدن فرهاد دانشجو به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در زمستان سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس نهم، وی تلاش کرد جابه‌جایی‌ها با سرعت و براساس نگرش مدنظر خود و حامیانش صورت گیرد، به‌ویژه که در همان روز اول تودیع و معارفه که بدون حضور اعضای هیات امنا و هیات موسس و با حضور جاسبی و برادران دانشجو برگزار شد، معاونان مالی اداری، معاون آموزشی و پژوهشی در جا برکنار شدند.
همین برکناری نشان داد دانشجو و تیم همراهش از قبل روی تغییرات مدنظر کار کرده بودند و سپس ‌در ادامه این روند،‌ بخش عمده‌ای از آن تغییرات و تزریق افراد همسو به بدنه دانشگاه آزاد انجام شد که این تغییرات بعد از دوران طولانی ریاست جاسبی به نظر «حق مسلم» ایشان بود البته در صورتی که گزینه‌های جدید توانمندی بالاتری داشته باشند. در این میان حضور کامران و فرهاد دانشجو در هیات امنای دانشگاه آزاد و همچنین ریاست خسرو دانشجو بر واحد مهمی چون علوم تحقیقات تهران، خود گواه این مطلب بود که مجموعه علمی دانشگاه آزاد تحت نگرش جدید در حال تغییر است.

نامه‌ای که پیش‌تر خبر از تخلفات داد
بازرسی دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای رسمی خطاب به فرهاد دانشجو در تاریخ ۱۲مرداد سال۹۲ درمورد تخلفاتی که در زمان حضور دانشجو در دانشگاه آزاد رخ داده توضیحاتی از وی خواسته بود. فرهاد دانشجو اما در کنفرانس خبری مدعی شد این نامه به خاطر اختلافاتی است که وی با جریان انحرافی داشته است.
این نامه در روزهای پایانی دولت دهم برای رئیس دانشگاه آزاد ارسال شده بود و «انتخاب» هم درمورد این نامه نوشت: «براساس سندی غلامعباس زارع سرپرست بازرسی ریاست‌جمهوری در دولت دهم در نامه‌ای به شماره ۱۰۴۸۰۵ خطاب به فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد، خواستار پاسخ به ۲۴ تخلف گسترده در این دانشگاه شده است. در صفحه دوم این سند آنی، به سوءاستفاده‌های بی‌سابقه دانشجو از امکانات دانشگاه آزاد برای تبلیغات برادرش (خسرو دانشجو) در انتخابات اخیر شورای شهر و همچنین کمک به فعالیت انتخاباتی یک کاندیدای خاص، انتصابات خانوادگی، تخلفات سنگین مالی، جذب اعضای هیات علمی با مدرک فوق لیسانس آن هم در تهران، برگزاری‌های جشن‌های چند صدمیلیونی در برج میلاد و… اشاره شده است. براساس اطلاعات دریافتی، بند شماره ۲۴ (آخرین بند) مربوط به آقای… (کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر) است
Previous
Next Post »