نگاهی به مقبره خمینی، گران‌ترین مقبره جهان

زحل نیوز به نقل از دویچه وله، خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی وقتی وارد ایران شد گفت که "طلبه‌ای بیش نیستم"، اما به او لقب امام داده شد. او بر ساده‌زیستی اصرار داشت و می‌گفت "یک موی کوخ نشینان" را به "همه کاخ نشینان" ترجیح می‌دهد. او بود که در سخنرانی‌هایش واژه‌"مستضعف" را به فرهنگ سیاسی ایران وارد کرد. اما حالا مقبره‌اش به گران‌ترین مقبره جهان تبدیل شده است.


روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۱ نوشت: «مرقد و مصلای امام خمینی در بهشت زهرا بنایی شامل ۶۰۰ هزار متر مربع بنای سر پوشیده، مساحت مسقفی بطول یک کیلومتر و عرض بیش از نیم کیلومتر است که نظیر آن در هیچ یک از دیگر بناهای مذهبی جهان چه اسلامی چه مسیحی چه یهودی و چه مذاهب غیر توحیدی نمی‌توان یافت


سازه اصلی، دارای مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت ۱۰ ریشتر است و به گفته مدیر کل مقبره، از برج میلاد نیز مقاوم‌تر است. اسکلت فولادی ساخته شده برای گنبد ۳۴۰ تن وزن دارد و روکش آن هم ۴۰ تا ۵۰ تن وزن خواهد داشت که در مجموع به ۴۰۰ تن می‌رسد.


موزه آرامگاه به مساحت ۱۵ هزار متر مربع حاوی آثار مربوط به آیت‌الله خمینی است. دکتر عطاالله امیدوار که از همراهان آیت‌الله خمینی در پاریس بوده، می‌گوید: در بازدید از موزه متوجه شدم که این بخش از حرم چه عمارت گرانقیمت و پرخرجی است.


چند سال پس از اینکه آیت‌الله خمینی گفت: "یک موی کوخ نشینان" را به "همه کاخ نشینان" ترجیح می‌دهد، محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت مراسم "ارتحال آیت‌الله خمینی" می‌گوید: «یکی از خدمات حرم به تهران و به پایتخت این است که هزاران هکتار زمین را از خطر توسعه بی‌برنامه از قبیل آلونک‌ها و زاغه نشینی حفظ کرده است.»


Previous
Next Post »