وجوب برخورد متین و نیکو با همه مردم

وجوب برخورد متین و نیکو با همه مردم


- یکی از مهمترین مصادیق تکریم انسانها، برخورد و سخن گفتن خوب با مردم است؛ از امیرالمومنین [در تفسیر آیات 96 سوره مومنون و 34 و 35 سوره فصلت] روایت شده که فرمود: "صافح عدوک و ان کره" (وسائل الشیعه، ج 12، ص 225؛ الفقه الاسلام و الاسلام شیرازی، ص 627) یعنی با دشمنان خود نیز مصافحه و رفاقت کنید!
- از امام صادق به نقل از امام حسن عسکری آموزه ای بر جای مانده که هر کس مانند روحانیون سیاسی آنرا کنار گذارد از اخلاقیات و در پی آن از فقه و قضا و زندگی اجتماعی چیزی سر در نیاورده: "قولوا للناس کلهم حسنا مومنهم و مخالفهم" (مستدرک الوسایل، ج 9، ص 36) یعنی با همه مردم [للناس کلهم] به خوبی تکلم کنید؛ یعنی با منتقد، دگراندیش، مخالف، اقلیت مذهبی، خارجی، بی‌دین، بت‌پرست، مشرک، کافر، زن، مرد، سیاه، سفید، کم حجاب، کودک و...، حرمت همه را حفظ کنید؛ هیچ کس را خس و خاشاک و ویروس خطاب نکنید.
کلام مشابهی نیز از امام باقر عنوان شده که فرمود: "قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لکم" (اصول‌کافی، ج 2، ص 165) با مردم زیباتر و نیکوتر از آنچه که دوست دارید به شما بگویند تکلم نمائید؛ آیا ولی‌فقیه و قضات سیاسی دوست می دارند با خود آنها بد رفتاری شود که با دیگران چنین می‌کنند؟ اگر این آموزه ها را پسندیده می دانستند انتقاد از نظامشان را همسان با اهانت به مقدسات قرار نمی دادند!
- امیرالمومنین در وصایای خود به فرزندش حسن می نویسد: "قولوا للناس حسنا کما امرکم الله عزوجل" (اصول‌کافی، ج 7، ص 49) با مردم خوشرفتار باش همانطور که خداوند به این کار دستور داده است؛ و باز هم تاکید می کنم که در این کلام نیز "ناس" آمده یعنی بدون هرگونه تبعیض سیاسی و اعتقادی؛ کسانی چون گردانندگان رژیم ولی‌فقیه که اصل ساده و اولیه کرامت ذاتی مبنی بر خوب سخن گفتن و محترمانه برخورد کردن را به رسمیت نمی شناسند از بیخ و بن، ناقض حقوق‌بشر محسوب می شوند!
- "و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل... و قولوا للناس حسنا" (بقره، 83) به فرموده الهی مومنین متعهد هستند به برخورد خوب با همه مردم.
- "فقول له قول لینا" (طه، 44) مردان واقعی خدا، حق ندارند حتی با فراعنه نیز خشم آلود و تند سخن بگویند و به آنها ناسزا دهند.
شواهد ثبت شده در بیش از 35 سال انقلاب ولایت فقیه نشان داد که تشکیلات فقه جنائی و دستگاه مافیائی قضا در این رژیم، بر مدار تفتیش، سرکوب و ترور شخصیت می چرخد؛ در چنین فضائی آیا امکان رعایت آموزه‌های مذکور وجود دارد؟ آیا کسانی که مخالفین خود را در حبس و در بایکوت خبری قرار می دهند [و اصلا اجازه صحبت کردن به طرف مقابل را نمی دهند] معنای این قبیل نسخه ها را می‌فهمند؟


توضیحات بیشتر:
گفتنی است که یکی از برجسته ترین شهروندان ایران که از این حقوق اولیه بطور کاملا محروم بوده آیت‌الله کاظمینی بروجردی است؛ طی 8 سال اخیر علاوه بر حبس جسمی و کلامی، و تحمل شکنجه های روحی و جسمی، صدها خبر، گزارش و مقاله اهانت آمیز بر ضد این پیشوای دینی و وجدانی منتشر کردند که پاسخ دادن به آنها گسترده تر از آن است که بتوان در این اثر به آن پرداخت
.
Previous
Next Post »