بازداشت تظاهرات کنندگان؛ «محمدعلی طاهری» کجاست؟

زحل نیوز- تجمع آرام صدها نفر از هواداران «محمدعلی طاهری»، بنیان‌گزار زندانی «عرفان حلقه» درمقابل دادگاه انقلاب تهران به خشونت کشیده شد.


زحل نیوز به نقل از سحام، «محمدعلی طاهری» در دادگاهی که خانواده و وکیلش بارها از برگزاری آن خبر داده بودند، حضور نداشت و جمعیتی بالغ بر هزار نفر از دوست‌دارانش که روبروی دادگاه انقلاب تهران و خیابان‌های اطراف برای ملاقات و اطمینان از سلامت وی درمقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند، مورد ضرب و شتم نیروهای ضد شورش و امنیتی لباس شخصی قرار گرفته و تعدادی زیادی نیز بازداشت شدند.
شاهدان عینی این تجمع گفتند: امروز ۶ اسفند ۹۳ حدود هزار نفر از دوست‌داران عرفان حلقه و «محمدعلی طاهری» درمقابل دادگاه انقلاب گردهم آمدند. این گردهم‌آیی به دلیل برگزاری دادگاه محمدعلی طاهری، بنیان‌گزار عرفان حلقه، به اتهام افساد فی الارض شکل گرفته بود.
دلیل حضور تعداد پرشمار دوست‌داران محمدعلی طاهری در تجمع امروز، نگرانی از وضعیت پرونده و «سلامتی» محمدعلی طاهری بود. بنا برگزارش‌های رسیده، محمدعلی طاهری به دلایل نامشخص در دادگاه امروز حضور نداشته است و شائبه عدم صحت و سلامت وی و آسیب جسمانی در زندان بیش از پیش تقویت شده است.
ازساعت‌های ابتدایی این تجمع، تعداد زیادی ازلباس شخصی‌ها و نیروی‌های انتظامی باتوهین، فحاشی وضرب و شتم، تعداد زیادی از مردم را دستگیر کردند، تا ازاین طریق بقیه افراد را نیز ترسانده و پراکنده کنند. این درحالی است که علی‌رغم دستگیری تعداد زیادی از مردم، جمعیت حاضر برحضور خود اصرار کرده و متفرق نشدند.
بنا برگزارش شهود، دستگیری‌ها از دقایق اولیه حضور مردم آغاز شد. حدود ۸۰ الی ۹۰ نفر از شرکت کنندگان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، این افراد عموما پس از بازجویی ابتدایی آزاد شدند. هدایت جمعیت به سمت کوچه‌های فرعی، چند تکه کردن جمعیت و هدایت آن‌ها به سمت و سوی مختلف برای برهم خوردن تجمع، همراه با استعمال گاز اشک آورو باتوم، از دیگر برخوردهای انجام شده با جمعیتی بود که بنا داشتند تجمعی آرام را برگزار کنند.
یکی از شاهدان عینی به «سحام» گفت که «مامورین به عکس و پوستر«محمدعلی طاهری» به شدت حساسیت نشان می‌دادند و عکس‌ها را پاره می‌کردند، هم‌چنین ماموران شخصی و گارد، درگروه‌های چند نفره به سمت یک‌نفرهجوم برده و با ضرب و شتم، کشان کشان وی را دستگیر می‌کردند. ماموران افراد دیگری که سعی می‌کردند فرد دستگیر شده را نجات دهند، مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار می‌دادند. پیاده روها دیگرجایی نداشت، ماشین‌ها توقف می‌کردند اما سریعا توسط نیروهای گارد ضد شورش به حرکت واداشته می‌شدند. لباس شخصی‌ها پس ازچند تکه کردن جمعیت، ما را به سمت شمال خیابان شریعی بردند، درحالی‌که از پشت سرمان می‌آمدند وهرکسی که توقف می‌کرد را دستگیر می‌کردند. درهمین حین عده‌ای لباس شخصی نیز از روبرو به سمت پایین می‌آمدند و می‌خواستند ما را به عقب بازگردانند، که همین موضوع باعث اختلاف نظر و بحث بین لباس‌ شخصی‌هایی شد که از هر دوطرف ما را محاصره کرده بودند که بالاخره ما را به چه سمتی هدایت کنند! لباس شخصی‌ها و گارد ضد شورش نیروی انتظامی تمام تلاش خود را کردند که جمعیت منسجمی شکل نگیرد، در ویدیوهای ارسالی، صدای جیغ و الله اکبر شنیده می‌شود که درلحظات دستگیری اتفاق می‌افتد، در این تجمع هیچ شعاری داده نشد، والله اکبر نیز تنها پاسخی به ضرب و شتم و دستگیری‌ها بود
بنا بر گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، جمعیت تجمع کننده امروز در برابر دادگاه انقلاب، درمقابل فشار، توهین و ضرب و شتم ماموران هیچ عکس‌العمل فیزیکی متقابلی ازخود نشان نداده‌اند.
براساس گزارش‌ دیگری که به «سحام» ارسال شده؛ «تعداد ۷۰-۸۰ نفر از افراد دستگیر شده با وَن به مکانی نامعلوم منتقل گردیده‌اند. لباس شخصی‌ها برای دستگیری افراد، آن‌ها را به زور داخل مغازه‌ها و یکی ازمراکزدرمانی نزدیک به محل تجمع محصور کردند. ازدحام جمعیت و پافشاری آن‌ها بر خواسته شان مبنی بر«ملاقات با محمدعلی طاهری و اطمینان از صحت و سلامت وی» به حدی بود که نیروی انتظامی مغازه‌ها، فروشگاه اتکا و پمپ بنزین آن ناحیه را تعطیل کرد. پس از گذشت دو ساعت که مأموران امنیتی با اعمال فشار و یورش‌های تک نفره موفق به پراکندن جمعیت نشدند، با آوردن گارد ویژه، معترضین را به سمت کوچه‌های اطراف متفرق کردند.»
این تجمع از ساعت ۹ الی ۱۱ به طول انجامید که سرانجام با مداخله گسترده نیروهای ضد شورش و لباس شخصی امنیتی پایان یافت.
پیش‌تر «شهناز نیرومنش» نماینده و از شاگردان محمدعلی طاهری درآمریکا، درمصاحبه ای که وب‌سایت گویا آن را منتشر کرده است مدعی شده بود که «محمدعلی طاهری» تحت شکنجه بازجویان دریکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات کشته شده است و ماموران قصد دارند با فشار برخانواده وی برای انجام مصاحبه‌های مطابق خواست حاکمیت و نیروهای امنیتی، کشته شدن وی را مخفی نگه دارند تا حکم دادگاه فرمایشی«افساد فی الارض» را صادر و مدعی شوند وی را در زندان اعدام کرده اند.
این ادعای «شهناز نیرومنش» زمانی‌ قابل توجه می‌شود که امروز۶ اسفندماه ۱۳۹۳ قرار بود محمدعلی طاهری در دادگاه انقلاب حاضرشده و از اتهام خود دفاع کند، اما براساس اطلاعات واصله، وی در دادگاه انقلاب حضور نیافته است!
شایسته است دادگاه انقلاب، مسئولین امنیتی و دستگاه قضائی ضمن شفاف سازی درخصوص«سلامت جسمانی» این زندانی عقیدتی محبوس، ترتیبی را اتخاذ کنند تا نگرانی‌های ایجاد شده درخصوص کشته شدن «محمدعلی طاهری» درخانه‌‌های امن وزارت اطلاعات، رفع شده و ازعدم وقوع جنایتی دیگرمانند جنایت شهادت «سیدستار بهشتی» دربازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران  اطمینان حاصل شود.

بی‌شک این کم‌ترین توقع جامعه مدنی و دوستداران محمدعلی طاهری ازقوه قضائیه است که این قوه باید برای رفع این نگرانی چاره‌ای مناسب را اتخاذ کند.
Previous
Next Post »