انتشار اخبار ضد و نقیض از احتمال اجرای حکم اعدام ریحانه جباری

زحل نیوز، کیوان کاظمینی برجردی- انتقال ریحانه جباری به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام او را تکذیب کرد.


خبرگزاری ایسنا به نقل از “یک منبع آگاه قضایی”، با تکذیب خبر منتشر شده از سوی خانواده و وکیل خانم جباری، گفت که قرار نیست حکم اعدام این دختر ۲۶ ساله‌ صبح فردا (سه‌شنبه ۸ مهر-۳۰ سپتامبر) اجرا شود.
در همین ارتباط، فریدون جباری پدر “ریحانه” گفت: «امروز ابتدا به ما اعلام شد که ریحانه برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است ولی بعدا گفتند قرار نیست حکم اعدام اجرا شود.»
او اضافه کرد که «برای روشن شدن ماجرا امشب به زندان رجایی‌شهر کرج مراجعه می‌کند».
پیش‌ از این، ساعاتی قبل در عصر روز دوشنبه، شعله پاک‌روان، مادر “ریحانه”، با اعلام خبر انتقال دخترش به زندان رجایی‌شهر، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته بود که بعد از تماس با زندان رجایی‌شهر، پاسخ شنیده که “ریحانه” در این زندان است و اسمش در لیست اعدامی‌ها قرار دارد: «جیغ زدم و گفتم چه کار کنم. گفت فردا صبح بیا جنازه‌ش را تحویل بگیر. باورم نمی‌شود این ساعت‌های سخت و تلخ حقیقت داشته باشد. یعنی هفت سال و نیم درد و رنج این بچه عزیز من این‌طوری نقطه پایانش گذاشته می‌شود؟»
خانم پاک‌روان با بیان این‌که به زندان رجایی‌شهر می‌رود، ادامه داده بود: «می‌روم رجایی‌شهر تا از پشت دیوار به دختر نازنینم قدرت بدهم. می‌روم که بداند برای او است که نفس می‌کشم. می‌روم که بداند تنها نیست. می‌روم که بداند حاضرم فشار طناب را به جایش تحمل کنم… رفتم دنبال سرنوشتم. دنبال ریحانم.»
پریسا قنبری، یکی از وکلای مدافع ریحانه جباری نیز در این خصوص به دویچه‌وله فارسی گفته که تا روز شنبه (۲ مهر-۲۴ سپتامبر) که وی برای پیگیری پرونده به دادستانی رفته بوده، پرونده‌ی موکلش هنوز به دایره اجرای احکام نرفته و همچنان در دادستانی بوده است.
خانم قنبری اضافه کرده که روز یک‌شنبه (۶ مهر) به طور غیرمنتظره به خانواده ریحانه و وکیلش اجازه ملاقات حضوری داده‌اند و همین امر نگرانی خانواده را برانگیخته است. با این وجود، دادیار زندان در پاسخ به سوال وی که «آیا قرار است حکم اجرا شود که ملاقات حضوری به خانواده داده‌اند» تاکید کرده که «خبری از اجرای حکم نیست و تنها دستور ملاقات حضوری داده شده است».
ریحانه جباری، متولد ۱۳۶۶، زمانی که ۲۰ سال داشت به قتل “مرتضی سربندی”، پزشک ۴۷ ساله و کارمند سابق وزارت اطلاعات متهم شد. او در تمامی جلسات دادگاه گفت که برای دفاع از خودش در برابر قصد مقتول برای تجاوز جنسی، یک ضربه چاقو به کتف وی وارد و بلافاصله فرار کرده است. ولی این دفاعیات ریحانه و وکلایش از سوی دادگاه پذیرفته نشد و وی به قصاص محکوم گردید.

از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر تلاش‌های شماری از هنرمندان و ورزش‌کاران برای جلب رضایت خانواده‌ی مرتضی سربندی، مقتول، بی‌نتیجه مانده و این خانواده از فضای رسانه‌ای ایجادشده علیه خود ابراز نارضایتی کرده‌اند.
Previous
Next Post »