ديوان عالی کشوراعدام محسن اميراصلانی را غيرقانونی دانسته بود

زحل نیوز، کیوان کاظمینی بروجردی- محسن اميراصلانی، زندانی عقيدتی جمهوری اسلامی که تا ۲۴ساعت پيش از اعدامش، خبری از او در رسانه‌ها منتشر نشده بود، سحرگاه چهارشنبه‌، دوم مهرماه ۱۳۹۳(۲۴ سپتامبر) در زندان رجايی‌شهر کرج اعدام شد. پيکراو درآرامگاه «بهشت سکينه کرج» به خانواده‌اش تحويل داده شد.


يکی از نزديکان خانواده امير‌اصلانی روزچهارشنبه ۲ مهر ضمن اعلام اين خبر به رسانه ها گفت که پيکر او پس از تحويل در «بهشت سکينه» به خواست خانواده، به«بهشت زهرای تهران» منتقل شد تا درآن‌جا دفن شود.
محسن اميراصلانی زنجانی (متاهل و ۳۷ ساله) درسال ۱۳۸۵ به اتهام «بدعت در دين» توسط سازمان اطلاعات تهران دستگير شد. وی پس از دستگيری دراختيار اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفت و به بند امنيتی زندان اوين منتقل شد. او روان‌شناس بود و به مذهب علاقه زيادی داشت. به همين خاطر کلاس‌های مشاوره دينی و تفسير قرآن تشکيل داد و مراجعانش را با تفاسير قرآن و احکام دينی مورد مشاوره قرار می‌داد. وی به همين دليل در ميان مراجعه‌کنندگانش نيز محبوبيت داشت.
وی در تفسير «سوره يونس» معتقد بوده که يونس پيامبر از دل نهنگ بيرون نيامده است. اين اعتقاد وی باعث شد تا او به اتهام «توهين به حضرت يونس» دستگير و مورد بازجويی قرار گيرد.
به گفته يکی از نزديکان اميراصلانی، درابتدای بازداشت وی، بازپرس برای وی قرار منع تعقيب صادر کرده است، ولی به اصرار دادستان وقت اين قرار به بازداشت تغيير پيدا می‌کند.
در دادگاه اوليه وی به اتهام بدعت در دين به چهار سال حبس محکوم شد و اين حکم در دادگاه تجديد نظر به دو سال و چهار ماه زندان کاهش پيدا کرد. در طی مسير دادرسی، اتهامات جديدی مانند «روابط نامشروع» به وی وارد شد که اين اتهامات بدون هيچ گونه سند و مدرک در پرونده وی ثبت می شود. در اين حال پرونده وی از دادسرای عمومی به دادگاه انقلاب و شعبه ۱۵اين دادگاه به رياست «ابوالقاسم صلواتی» ارسال شد. قاضی صلواتی نيز، برای وی حکم اعدام صادر کرد.
با اعتراض وکلا، پرونده به دادگاه تجديدنظر رفت و دادگاه تجديد نظر، صلاحيت دادگاه انقلاب برای رسيدگی به اين پرونده را نقض و پرونده را به دادگاه کيفری استان تهران فرستاد. اين دادگاه با حضور پنج قاضی برگزار شد؛ دوتن از قضات حکم به بی‌گناهی متهم دادند و سه تن برای او تقاضای حکم اعدام کردند.
پس ازآن مجددا با اعتراض وکلای تسخيری پرونده، رويه قضايی اين بار در ديوان عالی کشور طی شد. ديوان عالی کشور پس از بررسی های وسيع خود، حکم اعدام اين پرونده را نقض و اجرای حکم را غيرقانونی وغيرشرعی دانست و دستور رسيدگی مجدد به پرونده را در دادگاه هم عرض صادر کرد.
اين بارهم پرونده به دادگاه کيفری استان تهران ارجاع و مجددا حکم اعدام اميراصلانی تاييد شد. دوباره پرونده به ديوان عالی کشور بازگشت و اين بار ديوان عالی کشور درحکمی ۱۱صفحه‌ای، موارد صريحی از نقص پرونده را متذکر شد و مجددا برغيرقانونی بودن اعدام اميراصلانی تاکيد کرد.
به گفته يکی ازنزديکان خانواده امير‌اصلانی، «خواندن اين حکم به طورکامل اجحاف دراين پرونده را مشخص می‌کند.»
دربخشی از اين حکم با وارد کردن ايراد به حکم دادگاه کيفری اين سوال مطرح شده که چطور دو اتهام با هم تلفيق شدند؟ درحالی که يکی ازآن‌ها امرمختومه است و مجازاتش هم تحمل شده و ديگری هم هنوز اثبات نشده و هيچ‌کدام ادله قانونی نداشته و «فاقد وجاهت قانونی است».
طبق رويه معمول قضايی، پرونده دراين مرحله بايد به هیأت عالی ديوان عالی کشور می رفت، اما رئيس دادگاه کيفری استان تهران خود راسا، تقاضای اعمال ماده ۱۸ کرد و پرونده را برای استيذان اجرای حکم اعدام نزد رئيس قوه قضائيه فرستاد. آملی لاريجانی هم با استناد به حکم چندين سال قبل ابوالقاسم صلواتی، اعدام وی را تاييد کرد.
خانواده اميراصلانی پس از تاييد حکم، به کميسيون عفو و بخشودگی مراجعه کرده و در آن‌جا خواستار توجه به اين پرونده واستفاده از شرايط عفو برای فرزندشان شدند که اين درخواست نيز مورد قبول کميسيون قرار نگرفت.
خانواده اميراصلانی گفتند روز سه‌شنبه اول مهرماه، از زندان با آن‌ها تماس گرفته اند و به آنها گفته شده برای آخرين ديدار با محسن به رجايی‌شهر بروند. دراين روز برای نخستين بار خبر اعدام قريب‌الوقوع اين زندانی عقيدتی در رسانه‌ها منتشر شد.
يکی از اعضای اين خانواده عنوان کرد، تمام تلاش خانواده براين بود که مسئله از مسيرحقوقی و قانونی حل شود، ضمن اين‌که مطمئن بوده‌اند که اين زندانی اعدام نخواهد شد و پس ازگذراندن حکم آزاد خواهد گرديد و به همين دليل تا زمان اجرای حکم سکوت کرده بودند.
درنهايت سحرگاه روزچهارشنبه دوم مهر/۲۴ سپتامبر محسن اميراصلانی زنجانی به اتهام«فساد فی الارض، بدعت دراصول و فروع دين اسلام و تفسير جديد از قرآن» اعدام شد. وی يک فرزند دوساله دارد.
پس از اعدام محسن اميراصلانی، فعالين سياسی و مدنی در بهت واعتراض فرو رفتند، به طوری‌که اين اقدام واکنش مقامات قضايی را در پی داشت. آن‌ها اعلام کردند محسن اميراصلانی نه به خاطر «عقيده» اش، بلکه به خاطر «تجاوز به عنف» اعدام شده است.
Previous
Next Post »