دلواپسان به خیابان می‌آیند: انصار حزب‌الله در تدارک «عملیات» امر به معروف

زحل نیوز، کیوان کاظمینی بروجردی- در حالی که مذاکرات هسته ای با کندی پیش می رود، انصار حزب‌الله به خود اجازه داده اند که فعالیت غیرقانونی اما گسترده ای را برای رسیدن به خواسته های خود سازمان دهند. این دلواپسان اگرچه از تار موی بیرون آمده ی زنان به خشم می آیند، اما هنوز برنامه مشخص و مدونی درباره مبارزه با فساد میلیاردی دولت پیشین ارائه نداده و کاملا بر آنچه در هشت سال گذشته رخ داده است، چشم بسته اند.


زحل نیوز به نقل از کلمه- دلواپسان تحولات بعد از ۹۲ رفته رفته از سالن های کنفرانس و همایش خارج می شوند و به خیابان ها می آیند تا دولت را به چالش جدیدی بکشند. اینان که دیروز از مذاکرات هسته ای و توافقات و رفع برخی تحریم ها دل نگران بودند، حالا گویا فضا را مناسب دیده اند تا به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به خیابان ها بیایند.
وزارت کشور دولت یازدهم به صراحت اعلام کرده است که انصار و هر گروه دیگری اگر بدون مجوز به خیابان بیاید، غیر قانونی است و نیروی انتظامی برخورد می کند. از طرف دیگر معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران هم به تدبیر گفته که هیچ مجوزی برای فعالیت انصار حزب الله صادر نشده است. اما انصار حزب الله نیز اعلام کرده اند که عقب نشینی نخواهند کرد.
دبیرکل انصار که پیش تر از گشت های موتوری حزب الله خبر داده بود، حالا به حضور ۳۰۰۰ زن و ۱۰۰۰ مرد در اجرای این طرح اشاره کرده و در گفت و گو با آریا می گوید: “مربیان آنها ائمه جماعات مساجد و روحانیون بوده اند.” محتشم با تاکید بر اینکه نیروهای انصارحزب الله، کارت شناسایی هم ندارند، دلیل نداشتن کارت شناسایی را نیز اینگونه بیان کرده است: «ما برای خودمان امتیاز خاصی قایل نیستیم. کارت و این جورچیزها برای کارهای حکومتی است.»
این یعنی کسانی که انصار می خواهد به خیابان بیاورد، حتی قابل شناسایی هم نیستند؛ لباس شخصی هایی که نه مجوز دارند، نه هویت مشخص و نه چگونگی تامین بودجه و گردهم آیی و سازماندهی آنها مشخص است: یک گروه شبه نظامی خودسر که به نام امر به معروف قرار است راه مردم را در خیابان ها بگیرند و لابد از تذکر زبانی آغاز کنند و معلوم نیست تا کجا پیش بروند.
چندی قبل جمعی از اعضای این گروه در قالب هیات هایی به دیدار خانواده علی خلیلی، جوانی که گفته می شود در جریان امر به معروف و نهی از منکر زخمی شده و بعد از چند ماه از دنیا رفته، رفتند و پیمان بستند که عملیات خود را برای مقابله با «مفسدین» آغاز کنند. این وعده ای بود که انصار حزب الله تقریبا سه ماه پیش آن را به زبان آورد. یعنی درست بعد از تجمع حجاب در خیابان فاطمی که وزارت کشور می گفت آن هم بدون مجوز انجام شده است.
عبدالحمید محتشم درحالی گستره عملیات مذکور را کشوری خوانده که به خانواده خلیلی وعده داده است میدان عمل در تهران بسیار وسیع و حجم عملیات بالاخواهد بود.
دبیرکل انصار حزب‌الله برنامه ی این گروه برای امر به معروف را یک “عملیات” توصیف می کند؛ اصطلاحی که بلافاصله طراحی های نظامی و امنیتی را تداعی می کند. جوانفکر مشاور احمدی نژاد هم امروز گفته که پروژه ی انصار خیرخواهانه نیست و انگیزه ی سیاسی دارد.
در این شرایط حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در واکنش به موضع گیری اخیر این گروه درباره فعال شدن گشت های موتوری و به میدان آمدن آنها به پیام نو گفته: «من از این موضوع اطلاع ندارم که اینها چه برنامه ای دارند، اما یک موضوع کلی وجود دارد و برای همه هم صدق می کند و آن اینکه هر تجمع و یا اقدامی که بخواهد در حوزه نیروهای مردمی انجام شود نیاز به مجوز وزارت کشور دارد و تجمعات و اقدامات بدون مجوز، غیر قانونی هستند.»
وی درباره احتمال اقدامات آتی انصار حزب الله هم با اشاره به صحبت هایی که قبلا در این زمینه انجام شده است، توضیح می دهد: «اگر اقدام غیر قانونی و بدون مجوزی توسط هر گروهی انجام شود بدون شک نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خودش عمل خواهد کرد و در این زمینه هیچ اغماض و چشم پوشی در کار نیست. ملاک عمل ما قانون است و نمی توانیم مسایل قانونی را در یک فضایی با معیارهای دوگانه انجام دهیم.»
وی می گوید: «خیلی گروه ها و افراد در جامعه هستند که به مسایلی اعتراض یا نقد دارند و خیلی از آن نقدها هم وارد است، اما نمی شود هر کس به موضوعی انتقاد یا اعتراض داشت بخواهد بدون مجوز هر کاری که خواست انجام دهد. قطعا این وضعیت موجب صلب آسایش و آرامش جامعه می شود و وزارت کشور و نیروی انتظامی به عنوان حافظ این امنیت به وظیفه خود عمل خواهند کرد.»
اما به نظر می رسد در حالی که مذاکرات هسته ای با کندی پیش می رود، دلواپسان به خود اجازه داده اند که فعالیت گسترده ای را برای رسیدن به خواسته های خود سازمان دهند. چراکه معتقدند این وضعیت اجتماعی را از قبل پیش بینی کرده بودند، و برای همین باید خود دست به کار برای دیگر مسایل کشور و جامعه شوند.
جالب است که این دلواپسان اگرچه از تار موی بیرون آمده ی زنان به خشم می آیند، اما هنوز برنامه مشخص و مدونی درباره مبارزه با فساد میلیاردی دولت پیشین نداده و کاملا بر آنچه در هشت سال گذشته رخ داده است، چشم بسته اند.
اما خبر حضور انصار حزب الله در خیابان به مذاق برخی اصولگرایان هم خوش نیامده است. علی لاریجانی رییس مجلس هم در سفر مشهد گفته است: رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می‌بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است. لازم است با توجه به بُعد اجتماعی، قضیه پیگیری بشود و باید تأمل عقلانی در حوزه اصلاحات دینی امری مستمر و فعال باشد.
وی افزوده: عقلانیت را باید درست به کار ببریم. ما نیاز به کار کردن و فکر کردن داریم. باید امر به معروف و نهی از منکر را با اصلاحات در جامعه پیش ببریم. این در حالی است که طی ۳۰ سال گذشته حتی از نظر تئوری هم به مقوله امر به معروف توجه نشده است.
لاریجانی در بخش دیگری با بیان اینکه خطر کندروها کمتر از تندروها نیست، گفته است: مرزی بین شیعیان مسلمان و سایر فرق و مذاهب است که در تفکر سیاسی و اجتماعی و اصلاحات دینی دیده می‌شود. آزادی فکری برای رشد در جامعه واجب است و بدون آن جامعه دچار پیشرفت و ترقی نمی‌شود. در سنت، اولیای دین ما از آزادی فکر و متفاوت بودن عقاید در همه حوزه‌ها هیچ هراسی نداشتند، چراکه عقل در پناه آزادی فکر رشد می‌کند.
اما محتشم این سخنان را هم بی پاسخ نگذاشته و به خبرگزاری آریا گفته است: آقای لاریجانی چون در مجلس هستند، دید سیاسی دارند و بحث تندرو و کندرو را مطرح می کنند. در حالی که در بحث های فرهنگی و اعتقادی اینگونه نیست. جهت اطلاع ایشان بنده که جلودار این جمع هستم سرعتم از لاک پشت هم کمتر است.
خاطره حضورهای قبلی انصار حزب الله در خیابان از یاد نرفتنی است. لشگرکشی های خیابانی، آتش زدن کتاب فروشی ها، تجمع مقابل سینماها و … اما نتیجه ی این اقدامات غیر از ایجاد ترس و وحشت چیز دیگری نبود.
محمدتقی فاضل میبدی درباره اظهارات اخیر دبیرکل انصار حزب الله مبنی بر آمدن به خیابان برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفته است: امر به معروف و نهی از منکر باید اثرگذار باشد. در این چند سال دولت این کارها را انجام داده است آیا واقعا روی مردم تاثیرگذار بوده؟ آیا پیامد مثبتی برای مردم و جامعه داشته یا نه؟ به نظر من الان وقت آن هست که به عملکرد خود نگاهی بیاندازیم و آن را ارزیابی کنیم. این همه هزینه بر کشور تحمیل می‌شود و گشت ارشاد در خیابان به حجاب و سایر منکرات تذکر می‌دهند و خیلی مواقع برخوردها تندتری دارند آیا پیامد این کار مثبت است. باید با آمار به این سوال پاسخ داد و گفت که آمار منکرات در جامعه تا چه حدی پایین آمده است؟
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با آفتاب افزوده: بعضی مواقع عملکرد ما باعث می‌شود منکرات زیرزمینی شود. اگر در جامعه‌ای منکرات زیرزمینی بشود خیلی خطرناک است. این حرکات به هیچ‌وجه شرعی و قانونی نیست. و منجر به نتیجه مطلوب در زمینه فرهنگ‌سازی نخواهد شد.

حال باید دید دولت تدبیر و امید با این چالش جدید چطور برخورد می کند. آزمونی که یک سوی آن منتقدان دولت قرار دارند و سوی دیگر مردم.
Previous
Next Post »